أهلا وسهلا ومرحبا بكم - Selamat datang ke blog My al-Quran. Lawatan serta komen membina daripada anda amat dialu-alukan untuk penambahbaikan blog ini.

Sabtu, 30 April 2011

TAKRIF & DALIL GALAKAN MELAGUKAN BACAAN AL-QURAN

TAKRIF TARANNUM AL-QURAN
Mohd Ali (1999) menyatakan bahawa istilah bahasa yang sering digunakan dalam ilmu seni suara bacaan al-Quran ini ialah Tarannum, al-Maqamat, al-Han dan al-Ghina. Sebutan “Tarannum” dan “Maqamat” agak sinonim dan sering diguna pakai dalam ilmu seni pembacaan al-Quran seluruh dunia.  Mohd Noor Abdul Rahman (2000), Istilah “Tarannum bil Quran” lebih popular penggunaannya dan difahami oleh kebanyakan masyarakat di Nusantara untuk menunjukkan wujud hubungan erat antara seni memperelokkan suara dengan kaedah pembacaan ayat-ayat suci al-Quran di Nusantara.
Nik Jaafar Nik Ismail (1998), mentakrifkan tarannum sebagai suatu ilmu kaedah suara yang dipelbagaikan bunyi mengikut nada, rentak dan irama tertentu untuk menambah seni bunyi sesuatu bacaan, khususnya bacaan al-Quran. Manakala Norakyairee & adnan (2008), pula menyatakan bahawa definisi tarannum al-Quran sebagai suatu kaedah yang menggunakan kelunakan suara dalam proses membacakan ayat al-Quran. Ilmu tarannum al-Quran juga boleh dimaksudkan sebagai satu ilmu yang membincangkan tentang cara-cara bagaimana melagukan al-Quran daripada aspek hukum tajwid, tarannum, asal-usulnya dan istilah-istilah yang digunakan (Wan Hilmi 2010)

DALIL GALAKAN BERTARANNUM KETIKA MEMBACA AL-QURAN
Al-Quran sebagai mukjizat paling agung anugerah Allah swt kepada junjungan besar Nabi Muhammmad saw ini bukan sahaja perlu dipelajari dan diamalkan dari sudut hukum-hukum tajwid dan tafsir sahaja, bahkan ia juga dituntut agar dialunkan secara bertarannum (Wan Hilmi Wan Abdullah 2010). Hal ini adalah berdasarkan kepada galakan baginda saw di dalam sebuah hadith yang bermaksud :
“Allah swt tidak mengizinkan (mendengar) sesuatu kalam manusia seperti Allah swt mengizinkan Nabi saw memperelokkan suara dengan melagukan bacaan al-Quran dengan menyaringkan suaranya”. (Hadith Riwayat Bukhari)

Sabda Rasulullah saw lagi :
“Hendaklah kamu melagukan bacaan al-Quran, kerana bukanlah dalam kalangan kami orang yang tidak melagukan dengan bacaan al-Quran. Dan menangislah, jika tidak mampu, buat-buatlah menangis”.(Hadith Riwayat Bukhari)

Nurliana Mohd Shariff, (2003), alunan tarannum Al-Quran juga bukan sekadar tidak sama dengan lagu-lagu nyanyian lain seperti lagu penglipur lara, syair, qasidah, nasyid dan sebagainya bahkan al-Quran juga tidak boleh dilagukan seperti lagu-lagu nyanyian tersebut. Perkara ini telah jelas diterangkan oleh baginda saw dalam sabdanya yang bermaksud :
“Bacalah al-Quran itu dengan irama (lagu) kearaban dan dengan suara berlahjah arab. Jangan sekali-kali kamu melagukan al-Quran itu dengan gaya lagu ahli fasik dan ahli gereja (Kristian dan Yahudi).” (Hadis Riwayat Imam Thabrani & Baihaqi)

Hadis di atas jelas menerangkan betapa Rasulullah saw amat menitik beratkan bacaan al-Quran dengan suara dan lagu yang indah. Dengan pembacaan yang baik dan bermutu tinggi akan menzahirkan lagi kemukjizatan al-Quran dari sudut bacaan. Pembaca dan pendengar juga akan lebih bermotivasi untuk memahami, mentadabbur, menginsafi dan mengamalkan ajaran yang terkandung di dalam al-Quran. Seterusnya akan lahir generasi Qur’ani dalam ketamadunan Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan