أهلا وسهلا ومرحبا بكم - Selamat datang ke blog My al-Quran. Lawatan serta komen membina daripada anda amat dialu-alukan untuk penambahbaikan blog ini.

Rabu, 27 April 2011

Latar Belakang Kelas Kemahiran al-Quran (KKQ)

Jabatan Pendidikan Islam dan Moral (JAPIM) dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah diamanahkan untuk mewujudkan Kelas Kemahiran al-Quran (KKQ). KKQ mula di laksanakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) sejak tahun 1986 sebagai sebahagian aktiviti ko-kurikulum di sekolah berdasarkan pekeliling KP(BPPP)Sulit/03/9/JPP/M(87). Pelaksanaan ini adalah berdasarkan keputusan Jawatankuasa Perancangan Pelajaran (JPP) pada tahun 1985. Kelas ini telah di perluaskan ke Kelas Aliran Agama (KAA) di sekolah menengah kebangsaan (SMK) mengikut sukatan pelajaran yang di tetapkan (Kementerian Pendidikan Malaysia 2004)
Untuk merealisasikan perjalanan kelas ini maka jawatan Guru al-Quran di SMKA dan KAA telah diperuntukkan di bawah senarai perjawatanan tahun 2002. JAPIM dari masa ke semasa sentiasa mengadakan kursus-kursus khas kepada guru-guru yang mengajar KKQ di SMKA dan SMK yang mempunyai aliran KAA bagi menambah atau melengkapkan guru-guru dengan pengetahuan dan kemahiran dalam bidang berkaitan. Manakala status pelajar yang dipilih untuk mengikuti kelas ini adalah dari kalangan pelajar yang baik dan lancar membaca al-Quran. Semua pelajar KKQ akan mengikuti peperiksaan khas yang dijalankan semasa tingkatan tiga dan tingkatan lima. Peperiksaan dilaksanakan dalam bentuk lisan dan juga objektif (aneka pilihan) meliputi aspek tajwid, hafazan, ulum al-Quran, tarannum dan qiraat al-sab‘ie.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan