أهلا وسهلا ومرحبا بكم - Selamat datang ke blog My al-Quran. Lawatan serta komen membina daripada anda amat dialu-alukan untuk penambahbaikan blog ini.

Ahad, 17 Jun 2012

MTQ KEBANGSAAN 2012 – MALAM KEEMPAT

Malam terakhir sebelum malam penutupan, adalah malam yang melibatkan qari Sabah Ustaz Raffe Ghalil Abbas. Malam yang sama melibatkan qari Wilayah, Kelantan dan tuan rumah Johor. Malam sengit, kata kawan-kawan. Setengah jam sebelum bermula, saya bertemu Ustaz Raffe dan berbincang sebentar kerana kami tidak berkesempatan bertemu muka sejak siang. Kami tinggal berasingan hotel kerana beliau membawa keluarganya sekali.
Perbincangan kami lebih kepada tentang tajwid seperti masalah ghunnah dan lain-lain, dan tentang fasohah khususnya bab waqaf ibtida’. Bab tarannum dan suara, saya tidak usik kerana beliau lebih mahir dan tahu. Saya menyampaikan pesan ramai orang yang berkirim salam kepadanya melalui saya dan mendoakan beliau agar diberikan ketenangan. Antara yang berpesan baik ialah Ybhg SS Mufti Sabah Datuk Haji Ahmad Alawi Haji Adnan dan Datuk Haji Amri Suratman Pengarah JHEAINS dan beberapa individu lain.
Ini debaran kedua bagi saya kerana saya adalah pengiring qari Sabah. Debaran pertama berlalu pada malam kedua apabila Faten naik ke astaka, kerana dia antara pelajar saya juga di Maahad. Sebagaimana yang saya catatkan di facebook, setelah kedua-duanya mempersembahkan bacaan masing-masing, kami mengambil pendekatan merendah diri dan tidak terlalu berharap kerana ini pengalaman pertama buat qari dan qariah tampil di peringkat kebangsaan, bahkan ramai peserta yang berpotensi untuk meraih kejayaan.
Ada kelebihan, dan ada juga kesilapan pada kebanyakan peserta, jadi agak sukar untuk memenuhi jawapan bagi pertanyaan ramai yang menghantar sms : “peserta Sabah ada harapan?” Sekadar saya menjawab : Wallahu a’lam. Harapan rakan-rakan dan ramai pihak cukup tinggi, dan saya sebagai pengiring dan dekat dengan kedua-dua peserta serta bergaul dengan kebanyakan peserta kebangsaan dapat merasai kehangatan MTQ kali ini kerana berada di dalam dewan mendengar semua peserta dan semangat dalam dewan, sudah tentu tidak sama dengan yang berada di rumah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan